Skriv din beskrivning här!

Svar på frågestunden

Vilka övningar brukar du köra för ben/rumpa/vader?
För ben kör jag oftast ganska många övningar eftersom att benen är en ganska stor muskel eller vad man säger? Och det finns många olika övningar. Såhär kan ett benpass se ut för mig: squats i smith/squats med fri stång, benpress, hip abduction, hip adduction, benspark, sittande bencurl. Sen tar det ju på rumpan och låren samtidigt oftast och kanske inte BARA i rumpan, och jag kör oftast ben och rumpa samtidigt och inte bara ben typ... Så de övningarna här nedan kör jag alltid i mitt ben(och rump-)pass då!
Är väldigt dålig på rumpövningar men brukar köra liggande bencurl (maskin), gluteus (maskin), kickback i cable, höftlyft med viktplatta, sen en till övning i cable som är ungefär som kickbacksen, fast man står rakt upp och drar benet utåt i sidan. Det känns som fan i höften och i röven!!
När jag kör vader kör jag bara två maskiner; sittande vadpress och stående vadpress. Men det brukar bränna riktigt rejält! Kör massa set med flera repetioner. Kanske kör 20x6-8 beroende på vad jag har för vikt på. För det bränner mer i vaderna då tycker jag!! Så kör jag så på båda maskinerna tills jag knappt kan gå typ...
Om det är någon övning du vill att jag ska visa bild på så är det bara att säga till!
 

Var kan man köpa questbars?
Jag har köpt mina på gymgrossisten några gånger. Men förra gången beställde jag mina på iHerb. Det är mycket billigare!! 12st för 170.- + lite frakt, på gymgrossisten kostar 12st 270:- typ! Jag rekommenderar iHerb.


Har du kanske något gott/roligt recept att dela med dig av? 
Jag brukar inte baka så jättemycket, isåfall gör jag väl kesobollar:

1 1/4 dl keso
1 msk kako
1 dl havregryn
1 tsk vaniljsocker
1 msk strösocker
1/2 skopa proteinpulver (jag har ett med vaniljsmak från fitness guru)
kokosflingor
Mixa keson med stavmixer. Sen blandar du ihop alla ingredinser, rullar dom till bollar och sen rulla dom i kokosen! Ät och njut.

eller proteinbollar:
Mixa kaffe, dadlar, sötmandlar, mjölk, kvarg, havregryb, hasselnötter, kakao och vaniljproteinpulver. Rullt i kokos och ställ in i kylen i 20 minuter. Hur mycket jag tog av varje ingrediens minns jag inte, men man får gå lite på känn helt enkelt!

eller proteinfluff:
Vispa samman massa bär, tillsätt sen proteinpulver, vispa igen och sen i med lite vatten. Vispa igen och sen ÄT.

Jag gör ju väldigt ofta egen müsli också och här är det receptet:
5 dl havregryn
5 dl rågflingor
1 dl rörsocker
2 dl solrosfrön
2 dl kokosflingor
1 dl linfrö
1 dl hasselnötter
1 dl matolja
2 dl vatten
2 msk honung

Rosta i ugnen på bakplåt + bakplåtspapper i 200grader. Rör om efter 5 min. Stäng av efter 30 min, men låt gärna stå på eftervärme i ytterligare 30 min!

Ibland har jag gjort kesoplättar till frukost nu, det var dock längesen men det är jättegott!! Recept:
För 2 st (blir ganska små):
1 dl keso
1 ägg
lite salt
3/4 msk fiberhusk
Mixa allt med stavmixer och stek sen. Man får platta till dom lite när man lagt ut dom på stekpannan för det blir mer som än deg en än smet.


Vad brukar du göra/äta/baka när suget slår till? 
Oftast så tar jag bara kvarg med müsli och hallon eller dricker lite vatten. Men om man är sugen på något åt det "onyttiga" hållet, fast som ändå inte är onyttigt, så föreslår jag kesobollar. Det tar lite längre tid än att bara hälla upp ett glas vatten, men det tar inte mer än 10 minuter! Och receptet har ni ju ovan. Annars tar jag en ruta mörk choklad för det är väldigt gott och också bra att äta ibland faktiskt, men inte för ofta såklart! Dock har jag hört att det bästa när man är sötsugen är att dricka vatten. Och jag kan nog hålla med om det. Sötsuget försvinner direkt om jag dricker 1-2 glas med iskallt vatten! För då räcker det sen. Men äter man en ruta mörk choklad då blir det lätt att man går och tar en till, och en till, och en till.
vatten är mitt bästa tips!


Hur/vad äter du på en dag enligt din "diet" (har för mig att du skrev att du hade fixat ihop ett slags kostschema eller liknande?) Annars bara hur brukar en vanlig mat-dag se ut för dig? 
Om vi tar vardagarna som exempel, då jag börjar väldigt olika, så brukar de se ut såhär (tar tisdag och fredag för börjar 11:45 på tisdagar och börjar 8 på fredagar, så blir lite olika!):
TISDAG: Gymmar oftast runt halv 8 på tisdagmorgnarna så frukost brukar bli efter det runt 9! Men innan jag tränar då kanske jag bara tar en banan. Gillar inte att äta för mycket innan jag ska träna. Sen äter jag lunch hemma eftersom när jag börjar vid tolv så har min lunch redan varit för den ligger först på mitt schema på tisdagarna. Så lunchen brukar bli vid elva ungefär. Sen tar jag alltid något mellanmål i skolan mellan kl. 14-15 för vi slutar fyra på tisdagar. Kanske en vitamin well, en bar, en banan, en shake eller något. Det är ganska olika varje gång men nu det senaste har jag oftast tagit en questbar. Efter skolan äter jag antingen något mat-aktigt om mamma har hunnit fixa det (hehe orkar aldrig laga mat själv), eller så tar jag bara kvarg och något! ELLER en matlåda om jag har det haha. Sen kanske jag tränar igen, eller om jag inte gjorde det på morgonen så gör jag det på eftermiddagen. På kvällen blir det middag med familjen och det brukar bli mellan kl. 17 och 19 ungefär! Sen senare på kvällen mellan 19-21 (beroende på när vi åt middag) kanske jag äter keso eller kvarg typ.

FREDAG: Frukost kl. 7. Lunch i skolan kl. 12 och innan det ibland kanske jag tar en questbar eller något! Sen när jag kommer hem äter jag något mellanmål och på kvällen äter jag middag med familjen!

Vad jag äter: Till frukost blir det oftast proteingröt/pannkakor/grovt bröd med kalkon/kvarg med müsli och mjölk/vatten/smoothie. Till lunch äter jag alltid grönsaker med antingen kyckling, nötfärs eller lax. Har haft matvete eller ris och så kvarg till någon gång också. Till mellanmål en banan eller questbar då, eller typ en shake eller celsius. Äter mycket kvarg med müsli (den jag gör själv) och hallon också. ÄLSKAR mango med, färsk eller frusen spelar ingen roll. Så himla gott är det! Till middag äter vi viktväktarmat så då kan det bli allt möjligt. Ibland blir de lax eller kyckling med. Kesolasagne minns jag att mamma har gjort någon gång med, jättegott!

Vad/vilka övningar/muskelgrupper brukar du träna och vilka övningar? 
Jag tränar alla muskelgrupper, det är därför jag nästan alltid tränar varje dag för det tar nästan en vecka för mig att gå igenom alla muskelgrupper. Mitt träningsschema ser oftast ut såhär: måndagar: ben, tisdagar: axlar och mage, onsdagar: bröst och triceps, torsdagar: rygg och biceps, fredagar: valfritt/vila/ben/CX/spinning, lördagar: rygg och axlar, söndagar: biceps och triceps. Ibland kan jag köra någon kondition med på lördagar och söndagar, eller vila om jag behöver det. Eftersom att jag redan kört rygg, axlar, biceps och triceps en gång den veckan! Så det väljer jag lite själv, oftast om jag kanske har massa annat att göra, plugg osv.
Övningarna jag kör till alla muskelgrupper kan jag visa i ett annat inlägg!


Hur exakt gör du din gröt? 
Det är inte alls svårt! Kan förklara exakt nu då (överdriver kanske lite men jaja hehe): ställ en kastrull på full värme på spisen. Häll i 1 dl havregryn och 1,5 dl vatten. Blanda runt så ofta du kan, behövs inte hela tiden men ofta iallafall så att inte gröten bränner fast. Sen när det inte är så vattnigt längre men ändå inte HELT färdigt, så kan du sänka plattan liiiite. Och så tillsätter du en skopa proteinpulver (jag brukar ta 1 dl av fitnessgurus french vanilla) och 1 dl vatten. Så rör du om och kokar upp det tills gröten får den konsistensen du vill ha. Sen är det bara att äta! Brukar äta den med hallon + kvarg blandat med fun light. Jättegott!
 

Vad fick du i födelsedag?
Det jag har fått hittills är: en cykel, Thomas Sabo-armband, träningskläder, vita jeans, lite grejer till när jag ska flytta hemifrån, presentkort. Släkten ska fira mig och min syster om en vecka!


Varför går du på diet när du inte klarar av det? Du kan äta nyttigt oså men att ta med sig matlådor till skolan är bara sjukt.
Det som är sjukt EGENTLIGEN, är ju varför du ens kommenterar något sånt här. Du har antagligen ingen aning om vad jag har för mål med min träning och med min kost. Jag klarar inte av att FÖRALLTID hålla mig från godis till exempel. Men det är inte heller mitt mål. Mitt mål är att äta det MAX en gång i veckan. Och det har jag hållt. Jag har en fuskdag i veckan och det har jag hittills hållt. Iallafall sen jag började med matlådor. Anledningen till att jag har med mig matlådor är för att jag till exempel inte vill äta skolans äckliga falukorv som är stekt i 1984293 gram smör, eller deras potatisgratäng som är dränkt i grädde. Jag får mer koll på vad jag äter eftersom att jag själv (eller mamma eller pappa) tillagar maten här hemma! + att vi steker den i kokosolja :-) Och vadå gå på diet när jag inte klarar det? Jag om någon borde ju få unna mig godis och lite cola en gång i veckan med tanke på hur mycket jag tränar och hur bra jag faktiskt äter annars? Hahah. Det hade varit en annan sak om jag var modell och tävlade i bikini-fitness och måste gå på diet flera månader innan tävlingen och bara får äta en viss mängd mat osv osv. MEN det gör jag ju inte! Så ja, jag unnar mig. Ja, jag tar med mig matlådor till skolan. På kvällarna hemma äter vi viktväktarmat som några av er redan vet, för mamma och pappa gillar också att äta nyttigt! Sen är det klart att jag blir assugen på godis oså ibland, men är jag inte sugen på det på fredagen/lördagen så äter jag hellre något annat då. Så äter det bara på helgen OM JAG BLIR SUGEN PÅ DET. Så nu vet du det :-) Nästa gång kan du gärna kommentera med ditt namn med! Eller fråga i verkligheten. Lite svårt att förklara sånt här genom att bara skriva till någon som inte har en endaste aning om vad jag håller på med.


Kan du visa lite bröstövningar?
Jag ska som sagt försöka ta bild på de övningar jag brukar köra på varje muskelgrupp så håll utkik så kommer det när jag har tid att ta bilder!
 

Varför äter du inga kolhydrater? Det är ju dom som ger en energi till att träna, och det är dom som hjälper kroppen att bygga upp muskler efter ett träningspass så vitt jag vet, hehe :) Bara nyfiken! Många utesluter kolhydrater bara så (oftast mest bara ris, bröd osv.. Inte frukt osv) utan att vara så värst pålästa. Vad är din syn och åsikt kring detta? 
Jag får ändå tillräckligt med energi när jag dricker shakes, celsius och typ äter bars osv. Sen behöver jag inte kolhydraterna innan träningarna ändå för jag dricker ju aminosyror. De enda kolhydraterna jag äter kan vara till exempel fullkornspasta eller matvete. Och havregryn är ju kolhydrater, det är det ju i gröten jag äter! Men äter aldrig potatis eller pasta. HELST INTE iallafall. Sen äter jag ju grovt bröd, men aldrig vitt. Och i grovt bröd är det långsamma kolhydrater, som är bra för oss. Medans det är snabba kolhydrater, som är dåligt för oss, i vitt bröd. Har väl inte så mycket åsikter kring det egentligen. Men så har jag gjort haha!


Vill bara säga det att din blogg äger, så mycket inspo! Sedan så undrar jag om du kan tipsa om den bästa proteinpulver smak som är godast och vilket märke du använder? Hur ofta använder du det? Hur brukar du använda det? Är lite ny i det här så förklara gärna noggrant! Haha vet inte ens vad en shaker är liksom...
Jag har testat flera olika, bland annat fitnessgurus och XXL's. Vet inte vilket jag gillar bäst men tycker att fitnessgurus "strawberry white chocolate" är jättegott! Jag blandat ut mitt med vatten och dricker det efter ett gympass. Om man tränar mycket som mig kan man dricka det som mellanmål också på förmiddagen eller eftermiddagen. Men det ersätter inte ett mål!
Och detta är då en shaker (båda är mina, köpa på gymgrossisten), den blandar man ut sitt proteinpulver i tillsammans med vatten när man har gymmat:



Hur många har du varit tillsammans med? 
Om man inte räknar med typ mina förhållanden på mellanstadiet som varade i en vecka så har jag haft två seriösa förhållanden!


Hur mycket spenderar du på kläder?
 
Inte jättemycket faktiskt! Min mamma betalar oftast mina kläder om det inte är något jag vill ha som hon anser onödigt. Till exempel ett linne jag kanske redan har i en annan färg, eller stickade tröjor, för hon tycker att jag har massa såna redan. Men det mesta av mina pengar går till mat, eller sånt man kan stoppa i munnen haha. Förra månaden spenderade jag nästan 200 spänn på frozen yoghurt haha vilket är så onödigt egentligen...


Hur är din relation med din mamma, pappa och syster? 
Jag och min syster har jättebra relation. Jag berättar allt för henne och litar alltid på henne upp till 110%, hon är nog den enda som jag har det förtroendet för faktiskt! Förutom mina föräldrar då också! Min syster är nog den personen jag vet att jag alltid kan gå till om det är något och hon skulle aldrig berätta något jag säger för någon annan. Och jag vet att hon berättar mycket för mig med vilket känns skönt.
Till mina föräldrar har jag också jättebra relation, berättar lite mer för mamma än för pappa. Men berättar inte mer för mamma än vad jag gör för min syster. Vi har alltid stått väldigt nära varandra. Om jag har varit ledsen över någon kille till exempel eller bråkar med någon kompis så brukar jag oftast gå till mamma. Det är min förebild och det är hon jag ser upp till. Ibland är det lättare att prata med henne än med Ebba, för Ebba är yngre, och pappa är ju kille haha, ja ni fattar. Mamma har liksom varit med om i princip samma saker så hon kan relatera till sig själv och man får väldigt bra tips och råd från henne. Hon äger!! Min syster och jag gör väldigt mycket tillsammans, vi kan ha myskvällar ibland, gå ut och fota, plugga tillsammans, träna tillsammans, fika och shoppa, gå på bio osv. Det är väldigt roligt att vara med henne trots att vi ryker ihop ibland haha men det gör väl alla syskon antar jag. Hon kommer alltid vara min lilla lillasyster


Haha mobbad fråga nu, är ett kattfan av mig xD kan du visa en bild på honom/henne :D<3
Det är en kille och här kommer en bild haha:



Hur många träningsskor har du?
Två tror jag, båda är från Nike<333


Älskar när du lägger ut outfits, skulle vara kul om du la ut lite mer sånt... sjukt fin klädstil har du! 
Tack så jättemycket! Ska verkligen försöka, det handlar om ork hehe är lite lat när det gäller sånt. Men kan försöka orka då haha, vet att det är roligare med en blogg som har outfitbilder tagna med en kamera än typ selfies i spegeln som är tagna med mobilen haha...

Hej, beundrar verkligen att du kämpar så hårt, stor inspiration verkligen!! Kommer du att fortsätta med dina träningsrutiner under sommaren eller ska du ta en paus från dem också? :)
Tack så jättemycket, blir jätteglad verkligen!!
Jag kommer försöka träna som vanligt i sommar, ändrar nog mitt schema och lägger kanske in fler vilodagar om jag skulle vilja ha det. Helst inte, men det är oftast svårt att träna som vanligt på sommaren eftersom att man är mycket med kompisar, är uppe sent och inte har särskilt mycket rutiner! Men framför allt ska jag försöka gå powerwalks ute när vädret är okej för det och också löpträna lite. MÅSTE MÅSTE MÅSTE. Men styrkan ska jag verkligen försöka köra mer som vanligt! Kan visa mitt sommarschema för er sen om ni skulle vilja det. Måste bara orka börja på det hehe...
 

Vem är din bästa vän? 
Har flera än en och de vet precis själva vilka de är<3

Övningskör du mycket? 
Nej, tyvärr så har jag inte hunnit det. Det har varit rätt mycket i skolan och jag har velat prioritera det nu innan sommarlovet. Sen har jag blivit väldigt lat också så har inte orkat haha. Men ska ta tag i det när allt i skolan är över. Jag måste!!

Röker du? 
Verkligen inte!!

Planer för sommaren? 
Umgås med kompisar (!!!!), cykla, sola, bada, åka till Grekland, träna m.m.


Hur långt vill du går med din träning, vill du få synliga muskler eller jobba om pt i framtiden? 
Det är klart att jag vill ha synliga muskler, annars skulle jag inte tagit typ före- och efterbilder osv. Men det skulle också vara väldigt kul att jobba med något inom träning. Till exempel PT, kostrådgivare eller liknande! Älskar ju sånt och när man kan tjäna pengar på något man brinner för. så varför inte?

Vilka aminosyror använder du? 
BCAA? Smak? Från vilket företag? :)
Köpte mina aminosyror på Gymgrossisten första gången sen har jag beställt på iHerb! Strawberry/Kiwi och Raspberry/Blue är dom har jag smakat hittills och båda är jättegoda!



Var/i vad/hur redigerar du dina bilder?
Om det är typ en sån här bild du menar:

Så gör jag det i picmonkey och det är inte alls svårt! Visar:


1. Gå in på picmonkey.com. Ladda upp en bild (antar att du/ni vet hur man gör det). ch så trycker du sen på fjärilen, "Overlays".


2. Där väljer du någon valfri kategori, jag tar alltid "Geometric" för jag vill ha rutor.


3. Sen ändrar du i den rutan till höger vad du vill att det ska vara för färg på rutan jag tar alltid vit) och sen tar du i ringen på sträcket under där det står Fade. Så rutan blir genomskinlig! Hur mycket väljer du då själv alltså genom att dra med muspekaren på ringen längs med sträcket.


4. Sen trycker du på "Text", som är över fjärilen. Och sen trycker du på "Add Text", typsnittet kan man ändra när man vill sen innan man avslutar och sparar!


5. Då kommer det upp en ruta. "Type your text here". Då trycker man där och skriver vad man vill, sen kan man ju ändra färg oså på texten med om man vill i rutan till höger (som ser likadant ut som den man ändrade färgen på rutan gjorde).

6. Sen kan du flytta texten vart du vill och få sätter jag den alltid i rutan!

Om det inte är detta du menar med frågan, utan kanske vilken effekt jag använder på mina bilder bara till exempel? Så redigerar jag alltid dom i en app i mobilen som heter VSCOcam och då använder jag effekten F2.


Varför äter du kvarg och hur ofta?? 
För att det är gott, innehåller massa protein och så är det väldigt smidigt också! Finns i flera olika smaker, perfekt som mellanmål!


Hur ofta har du vilodagar? 
Har lagt in en nu så en dag i veckan vilar jag! Kan träna då om jag vill, eller bara gå ut på en pw eller så men oftast behövs en vilodag. Kanske inte just för själva vilan utan oftast för att hinna med andra saker, t.ex. städa, fixa matlådor osv.

Hur ofta unnar du dig godsaker och vad? 
Aldrig längre men innan blev det en gång i veckan och då var det godis från hemmakväll typ haha<333 Om jag unnar mig något nu är det väl dip (gjort på kvarg) och morötter, eller lite mörk choklad eller nåt sånt! Men inte godis, chips eller läsk.

Vad väger du och hur lång är du?
Väger olika typ varje dag, men runt 65-68 kg beroende på vilken tid på dygnet det är, vad jag har ätit osv. Jag är ungefär 175 cm lång. 


Vem umgås du med mest i din klass? 
Vi är ett tjejgäng på ganska många tjejer och pratar väl nästan lika mycket med allihopa, men den jag umgås mest med utanför skolan är nog Emelie!


Lägger du mest pengar på kläder eller träningskäder? 
Vanliga kläder för mina föräldrar betalar oftast mina träningskläder.


Hur många år skiljer det på dig och din syster?
 
Två!


Övningskör du mycket? Går det bra? :) 
Nej, det gör jag inte för har som sagt inte haft så mycket tid till det tyvärr. Men när jag väl gör det så går det bra!


Vem pussade du senast? 
Min kusin


Är sanda en bra skola?
Ja absolut! Den ligger bra (för mig iallafall som bor väldigt nära), den har god mat (även om jag just nu har med mig matlådor) och bra lärare! + snygga killar. Haha


Vad har du för matvanor? Äter du alltid frukost, lunch, mellanmål och kvällsmat? :)
Ja det gör jag alltId!! Svarade på en liknande fråga längre upp!

Varför äter du kvarg? Har det nåt speciellt med träning att göra? Hur ofta äter du det?:)
Varför, det har jag svarat på i en fråga längre upp. Och om det har med träning att göra, alltså man kan ju självklart äta det även om man inte tränar men många som tränar äter det för att det innehåller mycket protein. Jag äter det 2-3 gånger om dagen.


Kan du visa hur du har dina appar? Alltså screenshota din hemskärm? 


 
Lite frågor om USA!:
Hur lång tid tog det och flyga ner dit? 
Är det dyrt med kläder och sånt där nere eller är det billigare än i Sverige? 
Har du varit i USA innan? 
Vi mellanlandade i Paris och dit tog det väl ungefär två timmar. Sedan var vi på den flygplatsen i sex timmar och från Paris till Miami tog det 7-8 timmar. Minns inte riktigt exakt men något sånt!
Kläder är ju mycket billigare än här hemma i Sverige. Till exempel skor, converse, kostar runt 280:- där och här hemma 700... Och min syster köpte en Ralph Lauren-tröja t.ex., den kostade 400:- där, dock med lite rea, men ändå för här i Sverige kostar en sån runt 2000:-. Så det är en himla skillnad vilket var skitgött!!
Och ja, jag var i USA 2011 också.

Vilka länder har du varit i? 
Holland, Grekland, USA, Turkiet, Danmark, Norge, Tyskland, Frankrike, Cypern, Kroatien + alla länder man åker igenom när man bilar dit + Österrike när vi var i Alperna.



Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback