Skriv din beskrivning här!

ATT HA MED SIG MATLÅDOR TILL SKOLAN

vissa i skolan är väldigt mycket emot att jag och elina har med oss matlådor till skolan vilket jag inte riktigt fattar. folk borde få göra som dom vill utan att någon ska hacka på en och hålla på. MENMEN, jag antar att det alltid kommer finnas folk som stör sig, är avundsjuka osv. så elina och jag diskuterade detta lite i skolan efter att vi sett en tweet som vi tyckte var ganska löjlig och onödig. sen skrev elina ett inlägg om det på sin blogg som jag tänkte publicera här med. så SNÄLLA LÄS, särskilt ni som är emot att vi har med oss matlådor. ni kanske förstår lite mer varför efter att ni läst detta! och vi menar absolut inte att vara elaka, bitchiga eller liknande. vi är bara lite trötta på allt gnäll. vi blir inte arga men det är så jävla skrattretande att folk inte fattar och låter alla köra sitt eget race liksom.
så här kommer det som elina skrev:


"Detta med att folk tar med sig matlådor till skolan har blivit väldigt stort, och jag vill inte förstora det men tänkte bara skriva mina egna åsikter kring det så att folk kanske fattar lite mer 
varför.

EN sak som folk inte riktigt fattar är detta med skillnaden mellan fitness/hälsosamt. Fitness är en sport som man tävlar i och som man lägger ner hela sitt liv på för att vinna. Om vi tar min kompis Alice som exempel har hon som mål att tävla bikinifitness. Hon har fått ett skräddarsytt kostschema utav en coach som hon måste följa till 110 % för att nå sina mål. Fitness är ingen lätt sport, enligt mig är den nog en utav de tuffaste. Det är inte alls samma sak som att försöka vara hälsosam och leva ett hälsosamt liv. En bra balans av olika sorters mat där du får i dig alla olika näringsämnen är det optimala då, och visst, då funkar det att äta skolmaten. Men när du har ett mål med din träning och faktiskt har tänkt att tävla i det så kommer det förstöra för dig och du kommer inte nå ditt mål.
Fitnessvärlden är TUFF. Man kämpar med att föreberda matlådor en vecka i förväg för att få ihop sin vardag, tränar en timma varje morgon och säkert två timmar varje kväll. Ska man då mitt i mellan av allt detta behöva ta skit för det man gör, älskar och kämpar för varje dag?

Att klanka ner på en person (med mål att tävla i någon form av fitness) som har med sig matlåda till skolan varje dag är ungefär det samma som att ifrågasätta en hockeyspelare varför han har med sig sin klubba till en träning? Alltså på riiiktig lugna ner er snälla!!

Vill inte låta dryg eller arg på något sätt men förstår bara inte varför ni gör detta så stort. Dessutom vet jag folk som tar med sig matlåda till skolan för att de inte gillar skolmaten. Vad är felet med det? Det är väll jättebra att man har med sig egen mat då så att man slipper sitta hungrig i skolan hela dagen sen och inte orkar vara med på lektionerna..?

Att folk säger att man är överdriven och går in för det tooo much när man tar med sig en matlåda med ris och kyckling till skolan förstår jag faktiskt inte. Ni som har något emot det får jättegärna berätta VAD ni tycker är fel med det istället för att bara klanka ner på oss?  

Och snälla ni, låt folk göra vad dom vill. Låt folk lyssna på vilken musik dom vill, låt folk ha på sig vilka kläder de vill, låt folk ligga med vem dom vill, låt folk umgås med vilka kompisar dom vill, låt folk äta va de vill och låt folk hålla på med vilken sport dom vill. 
Okej?"


Skulle nog bli sinnessjukt irriterad om mina polare drog upp värsta kycklingen och proteinpulvret på skolmaten! När dog folk av vanlig mat? När jag var 16 år hade jag anorexia, var besatt av kalorier och kroppsmått. Tar studenten snart och har hela livet framför mig, för något år sedan så var jag så svag att bara kunna träna o gå i skolan var en våt dröm. Hörre du, måste kännas hysteriskt meningslöst att ha ett helt liv som kretsar kring hur kroppen ser ut? Även om du inte svälter ihjäl kan det väl vara en fixering, du skulle tex kunna plugga istället för att stå och laga mat. Hur tar dina föräldrar att du lägger ner massa pengar på mat? För jag tror inte din skolas mat skiljer sig så mycket från din matlåda.

2014-09-04 · 21:13:14

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback