Skriv din beskrivning här!

Pluggtips

Tänkte ge er lite pluggtips till er som är i behov av det! Alla lär ju sig självklart olika men jag är iallafall en sån som gillar att ta tag i saker så fort det går. Att om man får en läxa, kanske glosor, så gör jag dom direkt, sen kan man bara repeter varje dag fram tills det ska vara klart eller så! Innan var jag aldrig sån men har lärt mig nu att det är mycket enklare! Så här kommer mina tips:

- Ta en liten paus, kanske gå en promenad, kolla Twitter eller vad ni nu vill göra med eran paus. Se bara till att ni återgår till pluggandet sen och inte typ blir liggandes i sängen.

- Sätt upp mål, jag brukar till exempel ha som mål att lära mig ett visst antal frågor, ett visst antar glosor, eller vad det nu är. Sen när jag har gjort det så kanske jag får blogga, ha den där lilla pausen, äta kvarg med hallon, haha ja men något sånt! Det blir man mer motiverad av tycker jag, om man nu kan hålla detta då och inte gå direkt på sin lilla belöning...

- Använd färgglada pennor när du pluggar. Det sägs att hjärnan reagerar på färger och på så sätt lär man sig/kommer man ihåg saker lättare. Jag använder alltid massa olika färgpennor, det blir lite roligare då dessutom!

- Om det är glosor du pluggar på, så ta några i taget. Börja med dom redan den dagen du får dom och har du en vecka på dig och kanske 20 glosor. Så ta fem om dagen i fyra dagar. Sen har du ytterligare tre dagar på dig att repetera alltid. Jag försöker att alltid göra så, det är ju inte alltid man känner att man orkar. Men det är mitt tips iallafall! Och jag skriver dom oftast för hand nu för tiden för jag lär mig mycket snabbare då!
Eller att man tar alla på samma dag, så kanske man först tar 5st och lär sig dom, sen när man kan dom 5 så tar man fem nya och samtidigt så repeterar man de första fem!

- Jag brukar aldrig äta eller dricka när jag pluggar, isåfall bara vatten då det är bra och man ska ju dricka mycket vatten! Det är väldigt många som säger "kan inte plugga utan att äta något", men för mig är det faktiskt tvärtom. Om jag äter medans jag pluggar så tappar jag fokus, kan inte skriva med båda händerna på datorn, inte läsa samtidigt som jag tar upp något med skeden. Haha såna saker stör mig väldigt mycket när jag pluggar faktiskt! Så jag har som sagt mål och belöningar istället!

- Det sista men "viktigaste" enligt mig när man pluggar är att koppla bort allt annat och bara fokusera på plugget. Lägg undan mobilen och datorn (om du inte använder den just då, vilket man ofta gör på gymnasiet). Jag har ganska lätt för att ignorera min mobil när jag pluggar, men ska jag göra något så blir det lätt att jag måste göra det direkt, även om det kan vänta. Eller om jag skriver en inlämning till exempel och sen tappar bort mig, eller inte kommer på vad jag ska skriva eller så, så blir det lätt att jag tar upp mobilen och kollar Twitter eller något bara för jag är uttråkad. Så jag brukar oftast lägga min mobil på laddning samtidigt som jag pluggar och sitta ensam. Inte i närheten av de andra familjemedlemmarna, jag tappar väldigt lätt koncentrationen då och vill vara med i deras samtal osv! Innan satt jag alltid i köket och pluggade men nu sitter jag alltid vid mitt skrivbord. Det är lugnt och skönt!

Om ni har några tips får ni gärna skriva det, kan aldrig bli för mycket pluggtips haha!
Kom igen nu sötisar! Fem dagar kvar och sen får ni också lov, ni som fortfarande går i skolan. KÄMPA PÅ, PUSS OCH KRAM /A.



Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback